کد مطلب:231522 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:200

از سوره ی توبه
53- محمد بن فضیل گوید: از حضرت رضا علیه السلام از تفسیر آیه «فسیری الله عملكم و رسوله و المؤمنون» پرسیدم.



[ صفحه 516]



فرمود: اعمال امت به حضرت رسول صلی الله علیه و آله در هر بامدادی عرضه می شود، در این باره نیكان و بدان هر چه انجام دهند به آن جناب می رسد، اینك از خدا بترسید و گرد معاصی نروید.

54- ابونصر بزنطی گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدند معنی «یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله و كونوا مع الصادقین» چیست؟

فرمود «صادقون» ائمه هستند، و صدیقین هم كسانی هستند كه از آنها اطاعت كنند.

55- عبدالله بن ابان زیات كه در نزد حضرت رضا علیه السلام موقعیت بزرگ داشت، از آن جناب درخواست كرد كه برای او و اهل بیتش دعا كند.

حضرت فرمود آیا من این كار را نمی كنم؟ به خداوند سوگند اعمال شما در هر شب و روزی به من عرضه می گردد.

راوی گوید من این سخن را بزرگ شمردم، امام در این هنگام آیه شریفه «قل اعملوا فسیری الله عملكم و رسوله و المؤمنون» را قرائت كردند.

56- عبدالعزیز بن مسلم گوید: از حضرت رضا علیه السلام تفسیر «نسوا الله فنسیهم» را پرسیدم، فرمود:

خداوند متعال نسیان و سهو ندارد، و مخلوق حادث گرفتار سهو و نسیان می گردد، مگر نشنیده ای كه خداوند متعال فرموده: «و ما كان ربك نسیا» بلكه خداوند پاداش كسانی را كه او را فراموش كرده و روز قیامت را از یاد برده اند می دهد به اینكه مردم را از خویشتن فراموش می سازد.



[ صفحه 517]



در قرآن مجید فرموده «و لا تكونوا كالذین نسوا الله فأنسیهم أنفسهم اولئك هم الفاسقون» نباشید مانند افرادی كه خداوند را فراموش كردند و خداوند هم آنان را گرفتار فراموشی كرد كه حتی خود را از یاد بردند، آن گروه فاسق هستند.

و نیز فرموده «فالیوم ننسیهم كما نسوا لقاء یومهم هذا» یعنی خداوند آنان را به حال خود واگذاشت همانطور كه آنها روز ملاقات خداوند را فراموش كردند.